Friday 9 October 2009

Riang ria raya

Walaupun Syawal sudah hampir sampai ke penghujungnya, masih ramai lagi kawan-kawan yang menghoskan rumah terbuka. Boleh dikatakan setiap hujung minggu ada saja jemputan yang diterima. Ofis aku sendiri pun akan mengadakan rumah terbuka pada 16hb ni. Meriah sungguh bulan Syawal.

Kadangkala bila aku tengok kawan-kawan aku buat open house dan jemput kawan-kawan lain, ada masanya aku gelak sendiri tengok keletah orang-orang  yang dijemput. Bagi aku lah, kalau nak datang, datang. Tak nak, tak payah datang. Ini kadang-kadang ada yang tanya "eh si xxx datang tak? kalau dia tak datang aku tak nak datang lah." Tak kurang juga bila kita ajak join sekali (ye lah ini kan Raya bukan banquet dinner) responsnya "ish dia tak jemput takkan aku nak datang". Ada pula yang bertanya "makan apa ha? tu je ke? apasal sikit sangat ?"

Hahaha.

Ada masanya marah juga aku dengan jawapan-jawapan orang ni. Kesian tuan rumah. Percayalah, ramai yang masih menganggap Hari Raya ni Hari Cekik. Dan open house atau jemputan raya adalah jemputan cekik free makan sebanyak mana yang perut kawah dia boleh sumbat. Orang-orang ini tidak tahu erti sebenar Hari Raya dan kalau dia tahu pun dia tak peduli, yang dia kisahkan asal perut dia kenyang.

Pedulilah si pelahap-pelahap. Kalau aku, aku memang takkan jemput orang-orang spesis pelahap. Baik aku bagi makan anak yatim atau fakir miskin.

Tapi isu yang lebih penting di sini sebenarnya bukan jemputan itu. Perlukah kita tunggu sehingga dijemput baru nak menzirahi kawan-kawan? Mestikah kita tunggu sampai Hari Raya baru hendak sebok-sebok memanjangkan silaturrahim? Ada yang lebih teruk lagi, kawan tu dah berbungkus kain kapan baru kita nak pergi ke rumahnya, dengan berjuraian air mata dan air hingus, lepas tu blog berkajang-kajang segala memori bersamanya bersama 1001 penyesalan (termasuk tak sempat minta maaf atas segala umpat caci). Masa dia terkebil-kebil, jangan kan kata nak jumpa, sms sepatah pun kita "tak sempat". "Busy" konon.

Bagus juga adanya Facebook. Sekurang-kurangnya kita boleh sentiasa mengikuti perkembangan terkini rakan taulan kita. Tapi jangan takat ukhwah di ruang siber saja. Sesekali, luangkan masa bersama. Dan di Hari Raya, jangan datang cekik lontong dia saja. Mohon ampun maaf dan perkukuhkan ikatan persahabatan kita. Kita sendiri pun bergantang-gantang dosa.

No comments:

Post a Comment